A térkő egyre több háznál elterjedt építőelem, mely több előnnyel is rendelkezik más burkolatokhoz képest. A betonnál és az aszfaltnál sokkal esztétikusabb és nem kell verejtékes munkával feltörni, ha ki akarjuk cserélni. Sokféle színben, formában vásárolható meg, könnyen beszerezhető, így mindenki egyedi ízlésének megfelelően alakíthatja ki a burkolandó területet.
Egyszerű terhelésnek kitett felületeknél elegendő a 4-6 cm vastagság, gépkocsiforgalomnak kitett részeknél 6-8cm-es, teherautó forgalomhoz 8-10 cm-es térkőre van szükség.
A térkő lerakásának lépései:
Hasznos link a térkövezéshez: http://www.bauhaus.hu/index.php?id=3436
Ha kiszemeltük a területet, ahová a térkövet le szeretnénk rakni, akkor alaposan vizsgáljuk meg! Nézzük meg, hogy természetes vagy fel van-e töltve a talaj. A természetes talajt nem, a feltöltöttet viszont tömöríteni kell, hogy később a térköveink ne süllyedjenek meg és még évtizedek múlva is a helyükön maradjanak.
Döntse el, hogy pontosan hova és mit szeretne, mérje ki a helyét és számolja ki, hogy mennyi építőanyagra van hozzá szüksége.
A töltőanyag (mely lehet kő, sóder, homok) szükségletét könnyedén kiszámíthatja az alábbi képlettel: hosszúság x szélesség x magasság= m3
Ássa ki a területet, majd egy lapvibrátor segítségével tömörítse le a területet. Figyeljen rá, hogy a földnek teljesen síkban kell lennie és hogy legalább 2% legyen a terület lejtése, hogy a csapadék el tudjon folyni.
Ahhoz, hogy a szélső burkolólapok ne lazuljanak ki és ne csússzanak el, oldalszegélyre van szükségünk.
Keverjen ki betont 8:1 arányban vagy vásároljon kész betont. Ellenőrizze a szegélyköveket, tegyen alá betont és ellenőrizze, hogy szilárdan áll-e! Ha nem, akkor gumikalapáccsal hozza szintbe!
Tegyen betont a szegély oldalához is és közben rendszeresen ellenőrizze, hogy egyenes-e a szegélykő. Használjon zsinórt és vízmértéket a helyes beállításhoz! Ha rövidebb darabra van szüksége, vágja méretre!
Várja meg, míg a beton megköt, legjobb, ha egy egész éjszakán át száradni hagyja!
A megfelelő lejtéssel kialakított és teljesen sík területre fektessünk sóderágyat! Ez nemcsak az alapot szolgáltatja a térkövünknek, hanem ez fogja a vizet is elvezetni a talajba. Egyenletesen oszlassa el majd egy egyenes deszkából készítsen lehúzósablont, mely nagyszerű segítségére lesz a sóderágy elegyengetésében! Toló mozdulatokkal húzza le a sóderágyat a sablonnal és ismét tömörítse a lapvibrátorral!
A megfelelően döngölt sóderre jöhet az apró szemcsés homok. Ezt már nem kell tömörítenünk, viszont szintezni igen! Ezzel a réteggel tudjuk meghatározni a magasságot és beállítani az egyenletes felületet.
Most már rákerülhetnek a térkövek a homokágyra. A nagyobb darabokhoz használjon lapemelőt! Érdemes figyelni arra, hogy amennyiben több raklapnyi kővel dolgozunk, akkor ajánlott a raklapról keverve rakni, ezáltal csökkenthetjük a szín és felületbeli különbségek hatását. A lapok lefektetését a sarokból indulva kezdjük el a terület legmélyebb pontján, gumikalapáccsal igazítsuk a helyükre a köveket. Ügyeljen arra, hogy a már elegyengetett homokágyba ne lépjen bele!
Kisebb méretű betonlapnál előfordulhat, hogy a homokágynál strapabíróbb alapra van szükség. Kezdőként ne próbálkozzunk a lapok friss betonba való rakásával, hanem cement és homok 1:4 arányú keverékét használjuk, majd a végén finoman porlasztott vízzel locsoljuk át a felületet és így a habarcs meg tud kötni.
Vízelvezetők, egyéb csatlakozási pontoknál vágókorong segítségével tudjuk a térkövet méretre igazítani.
Ne fektessük túl szorosra a köveket, hagyjunk kb. 2-3 mm-es fugát. Ez azért is fontos, mert a fuga kiegyenlíti és átvezeti a terhelés által a kövek között keletkező feszültséget.
A gépkocsik által használt burkolatot átlós (diagonál) rakással rakjuk le, így a kő mindegyik oldalán egyenletesen oszlik el a terhelés.
Csatornafedeleknél, különböző beépítményeknél ügyeljünk rá, hogy a kövek felső oldala ezek szintjétől kb. 1,5 cm-rel magasabban legyen, mert az évek alatti tömörülés során a kövek 0,5-1 cm-t süllyednek.
A fugák kitöltéséhez kvarchomokot használjunk (kb. 2-5 kg/m2), melyet a száraz térkövekre öntünk, erős utcai kefével vagy seprűvel a hézagokba juttatunk. A felesleget összeszedjük és eltávolítjuk, majd a térköveket újra ledöngöljük és szükség esetén a fugákat újra feltöltjük a homokkal! Ezzel megakadályozhatjuk, hogy növények fejlődjenek a térkövek között.
A maradék fugaanyagot és a port slaggal lemosva távolítsuk el! Egy-két hónap múlva a felületet újra söpörjük át és szórjuk fel homokkal, hogy a fugák teljesen feltöltődjenek.
Utolsó kommentek